Igår, 31 maj, gick AIK i mål med den kampanj som gått under namnet Inte Bara Existera. Kampanjen drogs igång i mars när det stod klart för många att det den här våren kanske inte kommer spelas fotboll med publik, men det var få som verkligen trodde att det skulle bli så här illa. Målet var att få in fem miljoner kronor, och även om slutsiffran landade på knappt fyra miljoner så är klubben mycket nöjda.
– För oss är det en succé, säger kommunikationschef Tobias Larsson.
– Nej, vi fick inte de fem miljoner vi satte upp men det är succé på det sättet att vi fått folk att bidra på ett otroligt fantastiskt sätt. Vi fick in cirka 3 750 000 kronor, jämför man det med andra klubbar som gjort liknande insatser så är det jätte, jätte, jättemycket pengar. Det man ska veta är att det här är bara rena pengar, moms och kostnader för t-shirtar är inte inräknade. Egentligen är vi en bra bit över fem miljoner men vi valde att redovisa det på det sättet.
Men bara för att den kampanjen är avslutad så betyder inte det att AIK slutar hitta alternativa intäkter. Vad som däremot är viktigt för AIK Fotboll är att klubben inte bara går ut och ber om allmosor av supportrarna. Tobias Larsson förklarar:
– Man behöver inte vara raketforskare för att inse att AIK Fotboll kommer behöva pengar under det här året. Vi tittar extremt mycket på vad vi ska hitta på under de här månaderna vi ser att vi inte kommer ha någon publik på våra matcher. Vi tittar på hur vi kan hitta någonting som attraherar folk och där vi ändå ger någonting tillbaka. Vår ambition, jämfört med många andra kampanjer, är att våra supportrar ska få någonting tillbaka. Vi ska inte bara tigga pengar. I den mån det är möjligt så vill vi ge tillbaka, om det är en T-shirt, en voucher till en framtida match när vi får ha publik igen eller att man skänker en biljett till vården och samtidigt stödjer AIK. Det ska vara värdefullt för den som går in med lite pengar.
I en video som publicerades på AIK Play under helgen förklarar vice klubbdirektör Fredrik Söderberg om hur AIK påverkas ekonomiskt av borttappet av publik. Söderberg berättar i videon att 2019 drog AIK Fotboll in 27 miljoner kronor på biljettförsäljning, pengar som i år försvinner. De blir även av med de tre miljoner kronorna som klubben tjänar på “övriga matchintäkter” plus att de räknar med att backa i merchendiseförsäljningen då mycket merch säljs under matchdag. Tobias Larsson berättar att det kommer sjösättas en ny kampanj, och han understryker vikten av att ge tillbaka någonting till supportrarna.
– Vi behöver göra någonting och gärna i fortsatt samarbete med våra supportrar. Vi kommer behöva titta på olika sätt att hitta alternativa intäktskällor under det här året, så är det bara. Jag tycker det var tydligt efter Fredriks genomgång vad spel utan publik innebär för AIK ekonomiskt. Jag tror och hoppas att vår fortsatta strategi kommer likna det vi gör nu. När det gäller insatser riktade mot supportrar och medlemmar så vill vi i den mån det är möjligt ge möjlighet att få någonting tillbaka.
Hur mycket kan man förvänta sig av supportrarna?
– Jag tycker inte man kan förvänta sig någonting. Att folk vill bidra är jag helt säker på, men man kan inte räkna med det. Det är svårt att göra en kalkyl, det beror lite på hur duktiga vi är på att erbjuda någonting som känns bra för folk att bidra till. Vi är tacksamma för vad vi än kan få. Vi känner en stor ödmjukhet inför det.
Foto: Jojje Lidén