Lördagen den 30 maj möter AIK BP i Elitettan. Den matchen passar AIK på att fira att damsektionen fyller 50 år, och det ska firas med ett publikrekord.
Det nuvarande rekordet innehas av Linköpings FC. När de mötte Umeå IK i september 2008 lockade det till sig 9413 åskådare, nu vill AIK inta Friends arena och mångdubbla den siffran.
– Marknadsföringsmässigt kommer vi gå all in för att krossa rekordet. Målet är 30 000 åskådare på två etage, säger AIK:s biljett- och marknadsansvarige Fredrik Söderberg.
Det här är första gången AIK satsar på att locka till sig storpublik till en match med damlaget. Förra året spelades en match på Friends, men då var det direkt efter en herrmatch och utfallet blev inte jättelyckat.
– Jag tror det handlar om att vi som klubb sluter oss samman. Vill vi någonting så går det vägen, vi måste bara jobba tillsammans. Vi har en kapacitet att kunna visa vad som gäller när vi verkligen sluter oss samman.
AIK satsar mycket på att lyfta damsektionen i år och vill öka intresset kring laget. Fredrik Söderberg tror dock inte att ett publikrekord är någonting som kommer ge en direkt effekt på publiksiffrorna på Skytteholms IP.
– Ingen tror att horder med folk kommer komma till Skyttan efter en sån här match. Det krävs hårt arbete för oss att lyfta vårt damevenemang. Kommunikativt jobbar vi för att lyfta in damerna i samma format som herrarna, det ger ett signalvärde om vart vi vill. Vi ska arbeta likadant som om vi skulle promota som ett Stockholmsderby på herrsidan.
Det kommer bli två raka stormatcherna för AIK:s damlag. Veckan efter väntar Hammarby på bortaplan, och de satsar också på att slå publikrekord i den matchen. Hur Hammarby jobbar och kommunicerar är ingenting som stressar AIK.
– Om vi ska fokusera på yttre faktorer vi inte kan styra är vi fel ute. Vi måste hela tiden fokusera på vår verksamhet. Vad Hammarby gör är för oss ointressant.