Det är knappast någon hemlighet att AIK just nu går miste om intäkter eftersom det inte spelas någon professionell fotboll i landet. Med de senaste restriktionerna om folksamlingar på över 50 personer verkar det inte heller som att säsongen kommer att dra igång snart. Enskilda supportrar har stöttat genom att köpa biljettvouchers, tröjor och swishat, men de viktigaste intäkterna just nu kommer från de samarbetspartners som i den här krisen valt att fortsätta stötta AIK.
I slutet av förra veckan lanserade AIK en kampanj som går under parollen “I Gnaget stöttar vi varann”. Tanken är att AIK ska ge tillbaka lite extra till de sponsorer som trots pandemi och finanskris står vid klubbens sida.
– AIK Fotboll är Sveriges starkaste idrottsförening i sociala medier – när det kommer till antal följare och engagemang slår ingen oss på fingrarna. I dessa tuffa tider vill vi nu öppna upp våra kanaler för våra partners, som tack för att de står bakom oss, säger Stefan Jonasson, kommersiell chef på AIK Fotboll till klubbens hemsida.
Tanken är att det varje vardag kommer dyka upp ett särskilt erbjudande från något företag i AIK:s affärsnätverk.
– Företagen som ingår i AIK Fotbolls gemenskap ska veta att deras stöd betyder mycket för oss. Kan vi hjälpa till under denna svåra period är det en självklarhet. Jag vill uppmana alla AIK:are där ute att efter bästa förmåga ta del av våra partners produkter och erbjudanden. På så sätt gör ni också AIK Fotboll starkare, säger Stefan Jonasson.
Först ut i fredags var agenturen Norén & Englund som förser de anställda i AIK med kostymer från Turo. Lucas Fahlstedt är delägare i agenturen och har arbetat med AIK i 15 år.
– Det är fantastiskt att jobba med AIK, vi har ett jättebra samarbete. Vi har hållit på så länge, man känner alla som en familj, säger Lucas.
Han berättar att Norén & Englund verkligen har känt av krisen som blivit på grund av coronaviruset och såg därför till att höra av sig till AIK och Stefan Jonasson.
– Det känns som att det är undantagstillstånd. Utöver agenturen äger jag en butik ihop med en kollega i Linköping. Vi blir dubbelt drabbade. Det är därför vi går ut med det här och försöker göra någon form av rop på hjälp till samarbetspartners och kunder, allt ifrån privatpersoner till företag. Jag kontaktade Jonasson och jag tror AIK har tänkt likadant. Han tyckte det var klockrent och så gick de ut med lite erbjudanden dagen efter. Om det ger någonting vet vi inte. Vår bransch är utsatt nu. Det första man tänker på i kris är ju inte kläder liksom.
I affärsnätverket finns både små och stora företag. En av AIK:s största och viktigaste partners är Volkswagen. De har varit med och sponsrat AIK i fem år, och när man lyssnar på märkeschefen Johan Karlson lär det fortsätta i flera år framöver.
– Jag upplever att vi har ett jättebra samarbete med AIK som med ett väldigt stort hjärta verkligen tar vårt samarbete på allvar och är väldigt måna om att vi som partner känner att vi får valuta för pengarna, säger Johan och fortsätter:
– Det är verkligen vad jag känner, de är oerhört skickliga i AIK. Det är inte så att man lutar sig tillbaka, AIK är måna om att fullfölja de delar i avtalet som klubben ska göra och att vi som partner verkligen känner oss uppskattade och är en viktig del av AIK. De är oerhört skickliga och den delen vill jag verkligen föra fram, det utmärker AIK.
Johan berättar att svenska Volkswagen ännu inte blivit så hårt drabbade av corona som de befarat. Det har skett en liten nedgång, men än så länge ser de ut att klara sig igenom detta. De är dock en del av den österrikiska koncernen Porsche Holdings som har verksamheter i 27 länder, och många av de länderna är hårdare drabbade än Sverige. Till exempel är Italien en väldigt viktig marknad. Ovissheten gör det svårt att svara på hur viktigt det är med sponsorsamarbeten just nu.
– För oss handlar all sponsring om att ge någonting och få någonting tillbaka. Den nya tidens sponsring går ut på att göra saker tillsammans. Förr i tiden så var det så att en VD kanske älskar golf och sponsrar därför en golfbana. Nu handlar det mer om att aktivera saker tillsammans och det är så jag vill knyta ihop den här grejen som AIK gör nu, där man går ut och uppmanar alla att hjälpa varandra. Det är en snygg signal om hur samarbetet måste ske i framtiden. Man måste dra nytta av varandra och hjälpa varandra, i både tuffa tider och i normala tider.
Johan avslutar med att understryka att AIK inte är en vanlig samarbetspartner:
– Det är alltid en bra tanke bakom det AIK gör. Att man nu nyttjar en sån här period för att knyta banden ännu starkare mellan klubb och partners tycker jag är fint. De försöker ligga steget före och det är ofta i kriser som vi blir ännu starkare.
Det företag som de senaste säsongen synts mest i AIK-sammanhang är mäklarfirman Notar. 2017 dök loggan upp på matchtröjorna i Europaspelet och från 2018 är de tröjsponsor även i Allsvenskan. När det stod klart att Allsvenskan skjuts upp och AIK med det gick miste om stora intäkter var det självklart för Notar att hjälpa AIK genom den här våren, berättar Henrik Rundgren, ägare av Notar.
– Nu är det tuffa tider och AIK behöver extra stöd och hjälp, då finns vi där. På samma sätt så känns det som att AIK ställer upp för oss om vi behöver hjälp. Det är bara att bita ihop nu och köra och hoppas att säsongen kan dra igång så snart som möjligt. Det är ju en jävligt besvärlig sits för en fotbollsklubb när det inte är några matcher, säger Henrik.
Även Henrik verkar tycka att AIK är en exceptionell samarbetspartner.
– Det känns som att det har klaffat otroligt bra från början. Vi jobbar mycket med Stefan Jonasson och det är som att prata med sin polare. Det fungerar hur bra som helst. Vi förstår varandra, litar på varandra och håller det väldigt enkelt. AIK gör det de är bäst på och vi gör det vi är bäst på. Det är helt friktionsfritt, världens enklaste och bästa samarbete.
Henrik berättar att Notar har haft mycket att göra den senaste tiden. Känslan är att många passar på att sälja bostäder nu i rädsla att situationen ska förvärras. Han är dock inte orolig för att pandemin ska drabba Notar så pass hårt att det går ut över deras samarbete med AIK.
– Vi hamnar i olika situationer nu som kan vara riskfyllda. Coronaviruset är något helt nytt som vi aldrig varit vana vid. Det känns som att vi står starka och vi har gått igenom tuffa tider tidigare. Vi är förberedda, vet vad vi ska göra och känner ingen oro. Vi kommer se till att ta oss igenom det här och hjälpa AIK genom det här också.
Han avslutar med en uppmaning till alla AIK:are som gynnar både AIK och Notar.
– Köp många tröjor med vår logga så att vi syns ännu mer!
Foto: Jojje Lidén