Under fredagen lanserade AIK kampanjen #InteBaraExistera. Syftet är att täcka upp för de intäkter som uteblir under våren och målet är att få in fem miljoner kronor.
Under torsdagen berättade AIK:s biljett- och marknadschef Fredrik Söderberg att en stor del av deras arbete just nu går åt till att säkerställa att pengar fortfarande kommer in till klubben trots att inga matcher kommer spelas. Nu presenterar AIK fyra sätt att stötta klubben ekonomiskt.
Dels lanserar AIK-shop en ny kollektion med tröjor, mössor och barnkläder med texten ”Det som får oss att leva, inte bara existera”. Det går även att köpa biljettvouchers som kommer gå att byta in mot en matchbiljett när säsongen väl drar igång. De uppmanar även supportrar att skaffa prenumeration på FollowUs AIK eller swisha ett bidrag.
– Situationen är allvarlig så till det hela att vi inte har möjligheten att få de intäkter som är planerade för det kommande kvartalet. Ovissheten är också en stor orosfaktor i det här. Det finns ett beslut att börja Allsvenskan i början av juni, men situationen är som den är och saker och ting kan ju naturligtvis ändras, sa Fredrik Söderberg under torsdagen.
– Klubben kommer inte gå opåverkad ur det här, på ett eller annat sätt påverkar det oss naturligtvis. I vilken utsträckning vet vi inte just nu. Historiskt sett har vi en stark kraft när vi sluter oss samman. När vi väl sluter oss samman så har vi en gemensam kraft som brukar ta oss igenom det mesta. I kris är vi starka.